Selma Expeditions: Wszystkie cele zrealizowane!

2015-04-05 15:05 Janusz Cieliszak, Selma Expeditions
Załoga Selma Expeditions
Autor: Selma Expeditions

Stoimy przycumowani w Yate Club Argentino - Mar del Plata. Od ostatniego portu (Hobart na Tasmanii) przepłynęliśmy 9 172 mile (ok. 17 tys. km). Od dnia 06.04.2014 r., daty rozpoczęcia naszej Wyprawy SELMA-ANTARKTYDA-WYTRWAŁOŚĆ, w argentyńskim Ushuaia, przepłynęliśmy łącznie 22 934 mile (42 474 km).

04.04.2015r.  YATE CLUB ARGENTINO - MAR DEL PLATA. Prowincja Buenos Aires - Argentyna

Finał Wyprawy SELMA-ANTARKTYDA-WYTRWAŁOŚĆ. Wszystkie zaplanowane cele zrealizowane!

Meldunek satelitarny z pokładu s/y Selma Expeditions:

TO JUŻ KONIEC... ALE JEST CIĄG DALSZY!!!

Wczoraj nic nie zapowiadało, a na pewno nie prognozy pogody, że ostatnie 100 mil (185 km) pokonamy tak szybko. Przygotowaliśmy się do spędzenia Wielkanocy na jachcie - na oceanie. Teraz druga połowa Świąt będzie na jachcie, ale już w marinie. Po prostu nagle przyszedł nieoczekiwany silny wiatr - z dobrego kierunku. I nie przestawał wiać. Szybko osiągnęliśmy prędkość 8-9 węzłów (ok. 16 km/h). W kilkanaście godzin doskoczyliśmy do cywilizacji. Nad ranem, bez przesadnej radości, zobaczyliśmy nocne światła miasta, a kilka godzin potem - samo miasto - już w dzień.

W okolice portu Mar del Plata dopłynęliśmy - jak na szczęściarzy przystało - z przypływem - "na wysokiej wodzie". Żagle w dół. Dotarliśmy. 10.30 (15.30 czasu polskiego) rzucamy cumy! Stoimy !!! Koło jachtu mamy stały ląd, miasto, cywilizację. Po 80 dniach - to dla nas spora nowość.

Zgłaszamy się do 4 odpraw: Imigraciones, Prefectura, Sanitarna i Celna! Musimy czekać - to wszystko trwa i wcale nie jest proste. Tutaj nikt się nie śpieszy. Czekamy, spokojnie - nic nas już nie goni... Ciepło, 21 stopni Celsjusza.

Cała załoga pozostanie na Selmie do poniedziałku - 6 kwietnia. Wtedy się pożegnamy. Na razie siedzimy na pokładzie i rozmawiamy. Kapitan zniósł zakaz spożywania alkoholu. Robi się towarzysko! Wspominamy rejs, my - weterani... Jest miło, planujemy ciąg dalszy... Tymczasem - docierają do nas gratulacje, szampan, znowu szampan, itd. Przed nami jeszcze wymarzony prysznic (yes, yes, yes!!!) i kolacja, już "na mieście".

Do jutra! Czas na raporty - już nie dzisiaj, wybaczcie. Idziemy uczcić zakończenie Wyprawy. Chyba mamy powód.

Z przycumowanej, "uziemionej" Selmy pozdrawiają wszystkich Bliskich i Dalekich:

Piotr, Jacek, Artur, Damian, Duszan, Kris, Krzysiek, Wifi, Luby, Leon i Tomek

OPIS PROJEKTU

Wyprawa "SELMA-ANTARKTYDA-WYTRWAŁOŚĆ" została rozpoczęta opłynięciem Hornu z Atlantyku na Pacyfik w dniu 08 kwietnia 2014 i symbolicznie zamknęła pętlę - 24 marca 2015 - ponownym opłynięciem Hornu, tym razem z Pacyfiku na Atlantyk. Te dwa momenty oddalone o 351 dni to także dystans 21 595 mil (39 994 km), przepłynięty w ogromnej większości na żaglach. Cała wyprawa była dedykowana pamięci Sir Ernsta Shackletona, w 100lecie Jego bohaterskiej wyprawy na statku ENDURANCE (Wytrwałość). Wcześniej Selma odwiedziła już - najważniejsze miejsca związane z polarnymi wyprawami Shackletona: antarktyczne Morze Weddella, Georgię Południową i Wyspę Słoniową. W ramach treningów żeglarskich zrealizowano także pierwsze w historii polskiego żeglarstwa - zimowe opłynięcie Hornu.

W czasie właśnie zakończonej Wyprawy - załoga Selmy - wzięła udział w grudniu 2014 - w słynnych regatach: ROLEX SYDNEY HOBART YACHT RACE 2015, zdobyła 12 lutego 2015 roku - żeglarski rekord świata - "Najdalej na Południe" (osiągając pozycję: 78º43'926 S) i dotarła na szczyt jedynego aktywnego wulkanu na Antarktydzie (EREBUS - 3 794 m npm.) oraz pokonała zamarzające - antarktyczne Morze Rossa. Żeglarski rekord świata dokonany przez załogę Selmy - został odnotowany przez wszystkie światowe organizacje żeglarstwa wyprawowego i polarnego oraz przez wszystkie najważniejsze media w Polsce i w Czechach. Specjalne gratulacje na ręce kapitana przekazał Pan Prezydent Bronisław Komorowski i Kardynał Dominik Duka - arcybiskup Pragi.

Rekord świata dla jachtu Selma Expeditions został zweryfikowany także przez organizację sail-word.com, która zbiera żeglarskie rekordy wyprawowe.

Link: http://www.sail-worldcruising.com/Polish_crew_sets_new_record_for_furthest_south_ever_sailed_by_a_yacht/131521

Zapraszamy także do odwiedzenia za pośrednictwem strony SelmaAntarktyda.com - relacji filmowych na dedykowanym kanale YOU TUBE.

Jednocześnie informujemy, że oficjalne powitanie załogi wyprawy SELMA-ANTARKTYDA-WYTRWAŁOŚĆ - w Polsce zostało zaplanowane przy okazji odsłonięcia Wystawy Fotograficznej prezentującej najciekawsze zdjęcia z Wyprawy i Rejsu na Morze Rossa, współorganizowanej przez Selma Expeditions i Muzeum Sportu w Centrum Olimpijskim w Warszawie - w dniu 16 maja (sobota). Wystawa po pokazie w Warszawie w maju br., zaproszona została także do BYDGOSZCZY - w czerwcu 2015 (w ramach miejskiego festiwalu "STER na BYDGOSZCZ") oraz w lipcu do IŁAWY (w ramach obchodów 710 lat istnienia miasta), a w sierpniu do kolejnych miast.

Skład załogi - Etap Morze Rossa: Piotr Kużniar - skipper (kapitan) jachtu Selma Expeditions, Wrocław; Michał Gawron, członek załogi, Chorzów; Dusan Jamny, członek załogi, Czech, Praga; Krzysztof Jasica, co-skipper, zastępca kapitana, Warszawa; Piotr Lubaczewski, członek załogi, Żyrardów; Tomasz Łopata, co-skipper, zastępca kapitana, Kraków; Krzysztof Pełka, członek załogi, Warszawa; Leszek Rychlik, członek załogi, Warszawa; Artur Skrzyszowski, oficer żaglowy, Gliwice; Damian Święs, członek załogi,  Warszawa; Jacek Załuski, członek załogi, Gliwice

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO? POLUB ŻAGLE NA FACEBOOKU

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.