"Selma Expeditions" opłynęła Horn zimą!

2013-08-20 9:19 Krzysztof Jasica i Piotr Kuźniar/Selma Expeditions
Selma Expeditions - Horn zimą!
Autor: Krzysztof Jasica i Piotr Kuźniar/Selma Expeditions "Selma Expeditions" opłynęła  Horn zimą!

Mamy dobrą wiadomość! Próba zimowego opłynięcia Hornu pod żaglami zakończyła się pełnym sukcesem! "Selma Expeditions" jest pierwszym polskim jachtem który właśnie dokonał tej trudnej sztuki! Oto relacja z pokładu jednostki nadesłana przez organizatorów wyprawy, Piotra Kuźniara i Krzysztofa Jasicę:

Wreszcie nam się udało. Wyczekaliśmy pogodę, otwarto Puerto Williams i mamy około 24 godzinne okienko. Pod wygwieżdżonym niebem żeglujemy kanałami w stronę Hornu. Na Bahia Nassau dmucha juz przyjemne 25 knotów z baksztagu. Ośnieżone szczyty archipelagu Wollaston przypominają nam, że teraz na południowej półkuli jest jednak zima. 12 50 jesteśmy na trawersie Hornu. Rozmowa przez ukf-kę z latarnikiem, toast nalewką i łyk dla Neptuna, zdjęcia. Wiatr się obrócił i teraz dmucha z ENE 25-35kn. Stawiamy grota na trzecim refie. Piękna jazda, mijamy wyspę Hermite, skręcamy w Paso Mantellero. Słabnie. Cholera, żeby zdażyć do Paso Gore przed gwizdkiem z Westu. Nie zdążyliśmy. Zrzucamy grota, szkwały 55 w z plusem! Na malym kliwrze jedziemy dalej. Śnieg z deszczem. Po 3 godzinach jestesmy w kanałach. Wiatr błyskawicznie słabnie, wychodzą gwiazdy. Rano cumujemy wśród kutrow rybackich w Puerto Toro.

Zimowe opłynięcie Hornu jest pierwszym etapem cyklu przygotowań do ekspedycji na Morze Rossa i próby ustanowienia rekordu świata w żegludze jachtem najdalej na południe globu. W październiku Południowa Georgia.
Dziś wieczorem będą kraby królewskie prosto z kutra. :-).

W rejsie bierze udział załoga w składzie:
Piotr Kuźniar

pozdrawiamy
załoga Selmy

Zdjecia wyslemy z Puerto Williams

Dnia 19.08.2013 o godzinie 12.50 jacht s/y Selma Expeditions z kapitanem Piotrem Kuźniarem i 4ro osobową załogą - jako pierwsza polska jednostka - opłynął Przylądek Horn żeglując w trudnych warunkach zimowych.

Ośnieżoną skałę Hornu żeglarze minęli na trasie ze wschodu na zachód.  Ekipa Selmy zamknęła tym samym pierwszy etap przygotowań do ekspedycji na Morze Rossa planowanej na 2015 rok, która będzie próbą ustanowienia światowego rekordu żeglugi jachtem żaglowym - najdalej na południe Ziemi.

Zimowe opłynięcie Hornu dokonała załoga w składzie: Piotr Kuźniar, Krzysztof Jasica, Tomasz Łopata, Leszek Rychlik, Jacek Załuski.

Jacht Selma Expeditions to 20-to metrowy stalowy kecz, przeznaczony do żeglugi w trudnych warunkach, zbudowany w 1981 roku w stoczni CM Merret w Bretanii. Należy do wrocławskiej spółki SELMA EXPEDITIONS i od ponad 20 lat bierze udział w dalekich rejsach w okolice obu biegunów Ziemi. Obecnie na półkuli południowej panuje zima, co oznacza że wokoło Hornu, położonego na wprost Antarktydy, najdalej na południe wysuniętego przylądka Ameryki Południowej, panują najtrudniejsze warunki żeglarskie na świecie.

opr. JJC, MediasPartners.pl dla SelmaExpeditions.com

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.