Marek Zwierz i Joanna Siemiak z ARC 2014 – Las Palmas perfekcyjne miejsce do startu przez Atlantyk

2014-11-22 2:18 archiwum Żagli

Marina z ponad 200 miejscami dla gości, możliwość taniej aprowizacji, warsztaty. Wszystko skupione w jednym miejscu.

Pierwszym, który przygotowywał się do przepłynięcia Atlantyku w Las Palmas był nie byle  kto, a sam Krzysztof Kolumb. Tutaj dokonywał ostatnich napraw i uzupełniał zaopatrzenie. Po nim płynęli tędy praktycznie wszyscy, Allain Gerbault, James Wharram, Leonid Teliga i wielu, wielu innych. Wyspy Kanaryjskie mają znakomity klimat z bardzo łagodną zimą i ciepłym, ale nie upalnym latem. Las Palmas ma marinę z wieloma miejscami dla gości, a jako marina miejska jest zdecydowanie tańsza od prywatnych marin rozsianych po innych wyspach. Wzdłuż Muelle Deportivo, ulicy przylegającej do mariny, ciągnie się długi szereg sklepów żeglarskich, warsztatów mechanicznych obsługujących praktycznie wszystkie marki silników jachtowych i żaglowni poprzeplatanych gdzieniegdzie knajpkami. Marina wyposażona jest w slipy i dźwig zdolny wyciągnąć i postawić na lądzie nawet spore jachty. Tuż obok jest kotwicowisko z którego wiele polskich, i nie tylko polskich, jachtów wyruszało na drugą stronę. Zamyka się je latem, ale w okresie jesienno zimowym jest dostępne dla wszystkich. Aktualnie stoją tam trzy jachty pod biało czerwoną banderą, w tym „Ulisses”, który niedawno  zamknął tutaj pętlę wokół globu. Znakomite są też możliwości aprowizacyjne. Z supermarketu bez dodatkowych opłat zakupy dowożone są pod sam jacht, jedzenie porcjowane jest według życzenia w opakowania próżniowe, świeże owoce i warzywa dostarczane są ostatniego dnia przed wyruszeniem w drogę. Bunkrowanie paliwa też jest tańsze, niż w Europie, a nawet paliwo na stacjach benzynowych jest tańsze, niż w Polsce.

Gran Canaria jest też godna odwiedzenia w celach czysto turystycznych. Pożyczenie samochodu, jak w wielu krajach wyspiarskich, nie jest drogie, szczególnie, jeżeli wybierze się lokalną firmę. Tutejsi mieszkańcy twierdzą, że wyspa jest jak mały kontynent. Zupełnie inny klimat jest na północy, a inny na południu. W samym Las Palmas jest nieco więcej chmur, nieco chłodniej, ale i tak nie ma to porównania z polskimi temperaturami. Na południu Gran Canarii jest zdecydowanie więcej słońca i temperatury są iście tropikalne. 43% powierzchni wyspy objęte jest ochroną przyrody i krajobrazu. Najwyższy jej punkt ma 1949 mnp i zwykle roztacza się z niego zapierający dech w piersiach widok. Niestety akurat teraz nad Kanarami przechodzi nietypowy w swojej intensywności zimny front i Pico de las Nieves tonął we mgle, co nas wprawdzie nieco smuciło, ale cieszyło miejscowych. Dzięki opadom w jesieni i zimie magazynuje się cenną wodę na resztę roku.

Nie wszyscy mogą przed startem oddawać się turystycznym przyjemnościom. Na jachtach trwają ostatnie przeglądy i kończy się wszystkie sprawy logistyczno – aprowizacyjne. Czasem dużą sztuką jest zasztauowanie wszystkich niezbędnych rzeczy na 3 - 4 tygodnie. W dodatku niektóre jachty mają po kilkanaście osób załogi, jak na przykład dwa brytyjskie jachty klasy Challenge 72 zrzeszone w Tall Ships Adventures i pracujące z młodzieżą. Kłopotów aprowizacyjnych nie będzie też pewnie miał startujący w klasie Invitation Racing, 100 stopowy „Leopard of Finnland”. Z racji swojej wielkości i typowo regatowego wyglądu trawers Atlantyku będzie krótki, a poza tym na takich regatowych maszynach je się głównie liofilizaty.

Na dwa dni przed wypłynięciem obowiązkowo organizowane jest farewell party. Wszystkie załogi spotykają się wspólnie po raz ostatni po tej stronie Atlantyku. Jest trochę oficjalnie, żegna wszystkich Andrew Bishop, szef World Cruising Club, a także El Presidente del Cabildo Insular de Gran Canaria, Jose Miguel Bravo de Laguna Bermudez. Część oficjalna trwa jednak maksymalnie 5 minut. Zapraszamy wszystkich na 30 ARC w przyszłym roku! Potem już tylko zabawa w dyskotece lub pogaduchy na stojąco przy stolikach. Widzimy się po drugiej stronie!

Marek Zwierz i Joanna Siemiak

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.