"Żegluj z Jasiem Optymistą": prawidłowe otaklowanie łodzi

2017-09-10 15:34 Dominik Życki, Seweryn Czarnocki
Bloczek
Autor: Pranavian, CC BY, Flickr.com Bloczek

Prawidłowe otaklowanie łodzi to podstawa żeglarstwa. Zobacz, jak bezbłędnie zestawić maszt, bom, rozprze i żagiel w lekkim jachcie żaglowym optimist, na przykładzie którego uczymy najmłodszych podstaw żeglowania.

Tekst jest częścią elementarza żeglarskiego „Żegluj z Jasiem Optymistą”

Otaklowanie łodzi – krok po kroku

1. Przygotuj kilkanaście krawatów, czyli cienkich, krótkich (o długości około 20-30 centymetrów) linek. Wystarczy pociąć dłuższą linkę na krótsze kawałki.

2. Połóż na suchym podłożu maszt, bom, rozprze i żagiel. Może to być trawa, ale wtedy nie przesuwaj po niej żagla, bo szybko zrobi się zielony.

3. Zestaw ze sobą maszt i bom, ustawiając je odpowiednio względem siebie. Przystaw do nich żagiel właściwymi likami.

4. Połóż rozprze na żaglu tak, żeby nok (czyli końcówka) rozprza leżał na przynależnym mu rogu żagla.

5. Przełóż teraz kolejne krawaty przez remizki w żaglu i wokół masztu i bomu wiąż węzły proste. Jak? Zobacz poniższy akapit „Węzły żeglarskie”.

6. Przywiąż na węzeł prosty róg szotowy do noku bomu, róg fałowy do noku masztu, róg rozprzowy do noku rozprza, a róg halsowy do miejsca styku masztu z bomem.

7. Do drugiego końca rozprza przywiąż mocną linkę, przeprowadź ją przez bloczek na maszcie oraz przez knagę rowkową. Tę linkę zakończ zwykłym supełkiem, to nie ucieknie ci z knagi!

8. Nie naciągaj jeszcze rozprza, za to do kieszeni żagla włóż przypadające im listwy, a na topie masztu przyklej taśmą klejącą wimpel.

Kiedy już połączysz te elementy, zostaw na jakiś czas maszt, bom i rozprze wraz żaglem w tym miejscu i zajmij się przygotowaniem łódki, a ściślej – kadłuba jachtu.

 

Na optimiście są trzy podstawowe urządzenia ułatwiające otaklowanie:

Szekla – służy do łączenia różnych elementów

Knaga – wszystkie rodzaje knag służą do przytrzymywania lin

Bloczek – służy do zmian kierunku ciągnięcia liny lub do tworzenia przełożeń

Podstawowe węzły

Wszystkie elementy na jachcie żaglowym trzeba jakoś połączyć. Niektóre wystarczy tylko złożyć, niektóre mocuje się szeklami, ale chyba najwięcej elementów się wiąże. Wymyślono więc węzły żeglarskie: pewne, łatwe do wiązania i rozwiązywania. Poznaj więc te najczęściej używane!

 

Jak przygotować kadłub jachtu?

Chociaż przygotowujesz kadłub jachtu po raz pierwszy, zwróć uwagę na to, czy jest czysty i możliwie suchy. Teraz akurat jest, ale w przyszłości, gdy będziesz przygotowywał się do kolejnego żeglowania, musisz o to zadbać. Zamontuj w nim szoty, nadmuchaj komory wypornościowe, jeśli zeszło z nich powietrze, lub sprawdź, czy są szczelnie zamknięte (jeśli w twoim optimiście komory wmontowane są na stałe). Masz już przykręcone pasy balastowe, ale o nich przy innej okazji. Przydadzą się również: wiosełko (pagaj), wylewajka oraz gąbka. Przywiąż je krawatami do kadłuba, żeby nie wypadły. Włóż na razie luzem do kadłuba ster i miecz, ale zrób to powoli i ostrożnie – obie płetwy są delikatne. Następnie przynieś otaklowany maszt i wsuń go do kadłuba, poprzez opętnik. W tym momencie możesz już naciągnąć linką rozprze i zablokować ją w knadze. Kiedy sprzęt masz gotowy, roztakluj swój jacht i złóż go dla wprawy jeszcze kilka razy.

Nie wypływaj jeszcze! Na start w regatach jeszcze przyjdzie pora. Teraz czas zapoznać się z teorią, dzięki czemu zrozumiesz, jak twój optimist ma żeglować. Piszemy o tym w kolejnych częściach żeglarskiego elementarza.

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO? POLUB ŻAGLE NA FACEBOOKU

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.