Zagle.com.pl » Regaty » Przegląd » Trimaran Groupama: Coraz bliżej rekordu?

Trimaran Groupama: Coraz bliżej rekordu?

Trimaran Groupama z załogą pod dowództwem Francka Cammas rozpoczął dziś piąty tydzień żeglugi po zdobycie Jules Verne Trophy - rekordu najszybszego opłynięcia kuli ziemskiej pod żaglami. Francuzi odrobili straty dystansu, żeglują obecnie na Oceanie Południowym między Nową Zelandią a Przylądkiem Horn i mają ok. 340 mil przewagi nad wirtualnym rekordowym rejsem załogi Bruno Peyrona na katamaranie Orange 2 z 2005 roku.
_
Autor: www.cammas-groupama.com

Dziesięcioosobowa załoga Groupamy doskonale przepłynęła Ocean Indyjski, uzyskując rekord przejścia tego akwenu - 8 dni 17 godzin i 39 minut. Wyrównało to straty poniesione jeszcze w południowej części Atlantyku, kiedy to gigantyczny trimaran "zaparkował" w wyżu wokół wysp Św. Heleny. Od środy, 24 lutego rano, Francuzi żeglują już na Pacyfiku i pokonali ponad połowę dystansu między Nową Zelandią a Przylądkiem Horn!

Obecnie załoga zmaga się z innym problemem. Na południowym Pacyfiku zaczął ich doganiać niezwykle silny niż, porównywalny z tym, który przeszedł niedawno nad Europą Zachodnią. Podjęto decyzję o zmianie kursu na północno-wschodni, oddalając się tym samym od optymalnej trasy prowadzącej niemal prosto na Horn, ale też od huraganowych wiatrów, które mogłyby uszkodzić lub nawet wywrócić gigantyczną jednostkę. I choć Groupama żegluje niemal non stop z prędkością 35-36 w (!!!), to w wyniku odchylenia od kursu optymalnego w ciągu ostatnich 12 godzin zmniejszyła przewagę z ok. 600 do ok. 340 mil nad rejsem „odniesienia" katamaranu Orange 2 z 2005 roku.

Log trimaranu Groupama od startu 1 lutego:
Dzień 1 (1 Luty 1400 UTC): przebieg dobowy: 500 mil (strata = 94 mil)
Dzień 2 (2 Luty 1400 UTC): 560 mil (przewaga = 3,5 mil)
Dzień 3 (3 Luty 1400 UTC): 535 mil (przewaga = 170 mil)
Dzień 4 (4 Luty 1400 UTC): 565 mil (przewaga = 245 mil)
Dzień 5 (5 Luty 1400 UTC): 656 mil (przewaga = 562 mil)
Dzień 6 (6 Luty 1400 UTC): 456 mil (przewaga = 620 mil)
Dzień 7 (7 Luty 1400 UTC): 430 mil (przewaga = 539 mil)
Dzień 8 (8 Luty 1400 UTC): 305 mil (przewaga = 456 mil)
Dzień 9 (9 Luty 1400 UTC): 436 mil (przewaga = 393 mil)
Dzień 10 (10 Luty 1400 UTC): 355 mil (przewaga = 272 mil)
Dzień 11 (11 Luty 1400 UTC): 267 mil (strata = 30 mil)
Dzień 12 (12 Luty 1400 UTC): 247 mil (strata = 385 mil)
Dzień 13 (13 Luty 1400 UTC): 719 mil (strata = 347 mil)
Dzień 14 (14 Luty 1400 UTC): 680 mil (strata = 288 mil)
Dzień 15 (15 Luty 1400 UTC): 651 mil (strata = 203 mil)
Dzień 16 (16 Luty 1400 UTC): 322 mil (strata = 376 mil)
Dzień 17 (17 Luty 1400 UTC): 425 mil (strata = 338 mil)
Dzień 18 (18 Luty 1400 UTC): 362 mil (strata = 433 mil)
Dzień 19 (19 Luty 1400 UTC): 726 mil (strata = 234 mil)
Dzień 20 (20 Luty 1400 UTC): 751 mil (strata = 211 mil)
Dzień 21 (21 Luty 1400 UTC): 584 mil (strata = 124 mil)
Dzień 22 (22 Luty 1400 UTC): 607 mil (strata = 137 mil)
Dzień 23 (23 Luty 1400 UTC): 702 mil (przewaga = 60 mil)
Dzień 24 (24 Luty 1400 UTC): 638 mil (przewaga = 208 mil)
Dzień 25 (25 Luty 1400 UTC): 712 mil (przewaga = 371 mil)
Dzień 26 (26 Luty 1400 UTC): 687 mil (przewaga = 430 mil)
Dzień 27 (27 Luty 1400 UTC): 797 mil (przewaga = 560 mil)
Dzień 28 (28 Luty 1400 UTC): 560 mil (przewaga = 517 mil)
Dzień 29(1 marca 0800 UTC): (przewaga = 340 mil)

Aktualne położenie trimaranu Groupama 3 można sprawdzić na:
http://cammas-groupama.geovoile.com/julesverne/?lg=en

Rekord opłynięcia globu wynosi obecnie 50 dni, 16 godzin i 20 minut i ustanowiony został przez Bruno Peyrona na katamaranie Orange w 2005 roku. Żeby ukończyć rejs w krótszym czasie i zdobyć Jules Verne Trophy, gigantyczny trimaran Groupama 3 musi przeciąć metę przy Ushant przed godziną 06:14 sekund 57 (czasu uniwersalnego) dnia 23. marca 2010 roku.

16 listopada 2009 roku, o godzinie 12:16 czasu uniwersalnego ta sama załoga, na tym samym trimaranie, przerwała swój drugi wyścig z czasem po Jules Verne Trophy. Powodem tej decyzji było poważne uszkodzenie połączenia tylnego dźwigara z lewohalsowym pływakiem. Jacht nie był w stanie kontynuować żeglugi po rekord. Do awarii doszło podczas żeglugi kursem półwiatr, przy wietrze przekraczającym miejscami 35 węzłów. Franck Cammas zarządził przerwanie próby i wpłynięcie do portu w Kapsztadzie, by tam naprawić uszkodzenia, wrócić do Francji i... rozpocząć przygotowania do kolejnej próby zdobycia trofeum!

Pod koniec 2008 roku wielkim niepowodzeniem zakończyła się pierwsza próba pobicia rekordu opłynięcia kuli ziemskiej francuskiej załogi. Na wysokości Nowej Zelandii, na Oceanie Spokojnym trimaran stracił jeden pływak i wywrócił się.

W załodze Groupamy jest trzech członków załogi, którzy zdobyli Jules Verne Trophy przed czterema laty: Lionel Lemonchois, Ronan Le Goff i Jacques Caraës. Pozostali żeglarze na trimaranie są nie mniej doświadczeni. Pełen skład załogi wygląda następująco:

Wachta No.1: Franck Cammas / Loïc Le Mignon / Jacques Caraës
Wachta No.2: Stève Ravussin / Thomas Coville / Bruno Jeanjean
Wachta No.3: Fred Le Peutrec / Lionel Lemonchois / Ronan Le Goff
Nawigator: Stan Honey


Historia Jules Verne Trophy:
1993 Commodore Explorer/Bruno Peyron 79d 6h 15m (Na tym jachcie pod nazwą Polpharma-Warta wystartował kilka lat później w wyścigu The Race 2000 Roman Paszke wraz z załogą)
1994 ENZA New Zealand/Peter Blake i Robin Knox Johnston 74d 22h 17m
1997 Sport Elec/Olivier de Kersauson 71d 14h 22m
2002 Orange/Bruno Peyron 64d 8h 37m
2004 Geronimo/Olivier de Kersauson 63 d 13 h 59 m
2005 Orange II/Bruno Peyron 50d 16h 20m

Do pobicia rekordu opłynięcia kuli ziemskiej przygotowuje się równolegle inny francuski zespół, Banque Populaire V. Załoga pod dowództwem Pascala Biegorry'ego - aktualni rekordziści przepłynięcia Atlantyku pod żaglami i rekordziści dobowego "przelotu" jachtem żaglowym - ogłosili 13 lutego pomarańczowe światło dla swojego projektu (gotowi do wypłynięcia), jednak dzień później wrócili do pozycji "czerwonej", oczekującej na bardziej sprzyjające warunki.

 

 

Subskrybuj newletter
Felietony
Felietony
red. Waldemara Heflicha
(”Z wiatrem i pod wiatr”),
artykuły
Mateusza Kusznierewicza
(Akademia Kusznierewicza)
oraz Jerzego Klawińskiego (Jachty Niezwykłe).
Sonda
Czy startowałeś w tym roku w regatach?