Radek Kowalczyk na starcie 30 regat Mini Fastnet

2015-06-15 12:42 Milka Jung
Radek Kowalczyk
Autor: Marek Wilczek

W niedzielę o godzinie 16.00 z francuskiego portu Douarnenez wystartowała 30 edycja regat Mini Fastnet. Polsko-francuska załoga, Radek Kowalczyk i Étienne Bertrand żegluje na zupełnie nowym, zbudowanym w Polsce, węglowym jachcie CALBUD 894. Jednostka opuściła stocznię zaledwie dwa tygodnie temu, a start w Mini Fastnet jest jej pierwszym testem na wodzie. Radek Kowalczyk jest jedynym Polakiem w stawce i jedynym czynnym zawodnikiem klasy Mini w Polsce.

94 żeglarzy 11 narodowości wyruszyło w dwuosobowych załogach na jachtach o długości zaledwie 6,5 metra w 600-milowy wyścig non-stop. Od czasów pierwszej edycji w roku 1985 nie było tak licznego grona uczestników. Mini Fastnet to również najdłuższa trasa w tegorocznych regatach w kalendarzu Classe Mini – poza Mini Transatem. Wyścig jest bardzo zróżnicowany nawigacyjnie i wymagający.

W nocy zawodnicy będą żeglować przez zatłoczony kanał La Manche, w poniedziałek rano powinni przechodzić w pobliżu angielskiego przylądka Land’s End. Dalej popłyną przez Morze Irlandzkie na spotkanie jednej z najpiękniejszych latarni na świecie. Zbudowana w roku 1904, o wysokości 54 metrów i zasięgu 27 Mm, latarnia Fastnet została w pełni zautomatyzowana w roku 1989 – świeci co 5 sekund białym, błyskowym światłem. Nazywana była „łzą Irlandii” – to ostatni widok, jaki zapamiętywali emigranci odpływający do Ameryki w poszukiwaniu lepszego życia.

Z 47 jachtów zakwalifikowanych do tegorocznych regat Mini Fastnet 28 startuje w kategorii Proto, 19 w Serie. Bardzo ciekawa będzie z pewnością rywalizacja pomiędzy identycznymi konstrukcjami Proto, które już niebawem wejdą do kategorii seryjnej – wystartują 4 jachty Ofcet 6,50 (projektu Étienne’a Bertranda) oraz 4 jachty Pogo 3.

Flocie malutkich bolidów towarzyszyć będą trzy jednostki zabezpieczające trasę. Ich obecność jest niezbędna dla bezpieczeństwa regat oraz dla prowadzenia komunikacji z komisją i zawodnikami. Sami zawodnicy przed startem oddali do depozytu telefony komórkowe, kontakt z nimi będzie możliwy wyłącznie za pomocą radiostacji UKF.

„Dla mnie w tych regatach ważne jest przede wszystkim sprawdzenie jachtu. Traktuję ten start jako rejs testowy, chcemy sprawdzić nową łódkę i to nasz główny cel” – mówił przed startem Radek Kowalczyk.

„Stajemy na starcie równo dwa tygodnie po wyjściu ze stoczni” – dodawał Étienne Bertrand, projektant jachtu i załogant Radka. „To było szalone tempo. Ale najlepsza możliwość przetestowania nowej konstrukcji i znalezienia wszelkich usterek to start i rywalizacja. 894 to mój najnowszy projekt i bardzo cieszę się, że zaraz przekonam się, jak żegluje.”

Prognoza pogody zapowiada dobrą żeglugę, bez sztormów, na starcie wiatr z kierunku północno-zachodniego do północnego o prędkości 12-15 węzłów, w nocy wiatr północny 14-18 węzłów, następnie skręcający na północno-wschodni i słabnący do 10-13 węzłów w poniedziałek rano przy wyspach Scilly.
W nocy z poniedziałku na wtorek chmury i niewielkie deszcze, po południu, przy Fastnet, wiatr południowo-zachodni 17-23 węzły, na pełnym morzu 13-20. Rozkołys z zachodu, 1,5 do 2 m. W nocy z wtorku na środę wiatr dalej południowo-zachodni (17-23, w szkwałach 25-27), małe chmury i deszcze. W środę po południu stopniowa zmiana kierunku wiatru na północno-zachodni 13-17,  warunki wyżowe aż do powrotu do zatoki Douarnenez. Prędkość wiatru utrzyma się na poziomie 12-15 węzłów z kierunku północno-zachodniego i będzie się stopniowo zmniejszać we czwartek i piątek.

Strona regat: http://minifastnet.winchesclub.org/. Pozycje jachtów można śledzić na żywo: http://yb.tl/minifastnet2015.

Bieżące informacje będą publikowane przez organizatorów na Twitterze: @WinchesClub oraz na Facebooku: https://www.facebook.com/WinchesClub

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO? POLUB ŻAGLE NA FACEBOOKU

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.