Zatoka Guanabara: malowniczy i trudny akwen igrzysk w Rio. Tam Piotr Myszka popłynie po medal!

2016-07-07 12:34 Paweł Paterek
Zatoka Guanabara
Autor: Paweł Paterek Akwen regatowy igrzysk olimpijskich w Rio 2016.

Nasz przewodnik po konkurencjach żeglarskich Letnich Igrzysk Olimpijskich w Rio de Janeiro 2016 rozpoczynamy od przedstawienia areny zmagań. Akwen regatowy w Zatoce Guanabara z portem Marina da Gloria jest jednym z najpiękniej położonych w historii igrzysk, a jednocześnie – przez tę lokalizację – jednym z najtrudniejszych pod względem nautycznym.

Żeglarze rywalizować będą na siedmiu trasach regatowych: Pao de Acucar, Escola Naval, Ponte, Aeroporto, Copacabana, Niteroi, Pai, umiejscowionych wewnątrz i na zewnątrz zatoki Guanabara. Najdalej w Ocean Atlantycki wysunięte są trasy Niteroi i Pai, natomiast najgłębiej w ląd wyznaczono trasę o nazwie Ponte.

Warunki żeglugowe na tych trasach są zupełnie odmienne. Pao de Acucar (na której z reguły rywalizuje klasa RS:X) ulokowana jest u podnóża Góry Cukru i pod względem zafalowania przypomina warunki jeziorowe. Trzy oceaniczne trasy (tam żeglować będą Polki w klasie 470) to warunki absolutnie morskie, z wielkim rozkołysem nawet przy braku wiatru. Komisja regatowa już podczas zawodów Olimpic Test Event zmieniała miejsca rozgrywania wyścigów ze względu na zupełnie inną siłę wiatru na poszczególnych trasach. Cztery z tych akwenów umieszczone są w zatoce, która ma wąskie wyjście na Ocean Atlantycki. Na obszarze tym mamy do czynienia z dużymi pływami oraz prądami morskimi. Do tego dochodzi jeszcze ruch mas wody, spowodowany wpływaniem do Guanabary kilku rzek (ich wielkość zmienia się pod wpływem opadów deszczu).

TRENER PIOTR GOLIŃSKI o specyfice akwenu olimpijskiego w Rio ---> ZOBACZ WIDEO

– Akwen w Rio jest niezwykle ciekawy, ale i bardzo trudny pod względem analitycznym – ocenia Mariusz Goliński, trener przygotowania motorycznego, a jednocześnie osoba odpowiedzialna za meteo- i hydrorozpoznanie w polskiej kadrze na igrzyska w Rio. – Od dwóch lat staramy się go rozgryźć. Mamy modele komputerowe oddające układ i siłę prądów. Wszystko to porównywaliśmy z badaniami wykonywanymi przez naszych trenerów podczas treningów i regat. Mamy też specjalne urządzenia do badania prądów morskich, których zapisy wprowadzamy do systemu dającego nam więcej wiedzy o tym akwenie – dodał.

Ciekawie jest także pod względem układu wiatru: zatokę Guanabara otaczają wysokie skały i góry, ta malownicza sceneria powoduje jednak duże zawirowania i zmiany kierunku wiatru. Wielu członków sztabów szkoleniowych zagranicznych ekip spędziło sporo czasu na tarasach widokowych słynnej Głowy Cukru, aby porównywać rzeczywisty układ wiatrów z symulacjami komputerowymi. Lokalne prognozy meteorologiczne są jednak dosyć precyzyjne i polski sztab od dawna z nich korzysta.

PIOTR MYSZKA o wyborze sprzętu na igrzyska w Rio 2016 ---> ZOBACZ WIDEO

Równie ważne co badania było rozpoznanie tego akwenu w praktyce. Nasi żeglarze z mistrzami świata – Piotrem Myszką i Małgorzatą Białecką na czele, spędzili przed regatami olimpijskimi dużo czasu w Rio, aby móc lepiej zapoznać się z charakterystyką akwenu Marina da Gloria. W teście przedolimpijskim w 2015 roku w przerwach pomiędzy wyścigami zawodnicy otrzymywali wykresy godzinowe z prądami na zatoce i na ich podstawie decydowali o taktyce na daną konfrontację. – Myślę, że akwen w Rio jest jednym z najtrudniejszych, na jakich żeglowałam do tej pory – mówiła Małgorzata Białecka po teście przedolimpijskim i kilku zgrupowaniach w Rio. – Sądzę jednak, że naprawdę dużo już wiemy na temat specyfiki tego obszaru wodnego. Nasza wiedza nie odbiega chyba zbyt wiele od tego, co wiedzą nasi rywale, więc wszystko w naszych głowach i rękach! – dodała.

Pierwsze regaty igrzysk w Rio 2016 rozegrane zostaną 5 sierpnia. Olimpijska rywalizacja na wodach Marina da Gloria zakończy się niespełna dwa tygodnie później (18 sierpnia) wyścigami medalowymi w klasach 49er i 49er FX.

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO? POLUB ŻAGLE NA FACEBOOKU

Cały PRZEWODNIK OLIMPIJSKI (15 stron) zamieszczony został w sierpniowym wydaniu miesięcznika "Żagle" 08/2016. Prenumeratę, egzemplarze aktualne oraz archiwalne numery "Żagli" można zakupić dzwoniąc pod numer (0-22) 590 5555 lub w sklepie internetowym sklep.grupazpr.pl.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.